Jesteś na: Aktualności / Przedsiębiorczość

Przedsiębiorcy otwarci na rozmowy o podatkach

Kulejący dialog z Ministerstwem Finansów, a także oszustwa podatkowe i nie zawsze trafne metody walki z nimi stosowane przez rząd – to główne tematy wywiadu z Andrzejem Malinowskim, Prezydentem Pracodawców RP, który ukazał się w „Dzienniku Gazecie Prawnej” (DGP, 29.09.2014 r.).

Andrzej Malinowski, Komitet Podatkowy, Pracodawcy RP,

Niejasne, źle skonstruowane oraz powodujące ciągłe kłopoty z interpretacją przepisy podatkowe to jedna z głównych bolączek, z którymi muszą zmagać się firmy w naszym kraju. Prezydent Pracodawców RP w rozmowie z „DGP” wskazuje, że kolejnym problemem jest dla nich fakt, że administracja rządowa bywa głucha na jakiekolwiek uwagi i sugestie zmian. – To rzeczywiście jest nasza polska pięta achillesowa i moim zdaniem praprzyczyna wielu nietrafnych decyzji, których można byłoby uniknąć – mówi. – Jasne, że podatki to delikatna materia, ale pracodawcy zawsze deklarowali – i deklarują – chęć współpracy przy tworzeniu jak najlepszego prawa. Okazuje się to niełatwym zadaniem – choćby dlatego, że przedsiębiorcy nie wiedzą o tym, iż się odbywają konsultacje, więc siłą rzeczy nie mogą w nich uczestniczyć. Dlatego podjęliśmy decyzję o powołaniu Komitetu Podatkowego Pracodawców RP, będącego ciałem doradczym dla przedsiębiorców – informuje.

Prezydent Pracodawców RP zgadza się ze stwierdzeniem, że oszustwa związane z podatkiem VAT są istotnym problemem, z którym musi zmagać się aparat skarbowy. Co więcej, dotykają one również uczciwych przedsiębiorców, którzy muszą bardzo uważnie przyglądać się potencjalnym kontrahentom. Niestety, metody walki z tym zjawiskiem stosowane przez Ministerstwo Finansów, zamiast w oszustów mogą uderzać w tych, którzy uczciwie rozliczają się z podatku. Jako przykład tego typu sytuacji podane jest wprowadzenie listu ostrzegawczego. – Zdaniem resortu instytucja listu ostrzegawczego ma zwiększyć wśród przedsiębiorców świadomość ryzyka, jakie niesie ze sobą uwikłanie się w proceder wyłudzania VAT – mówi Andrzej Malinowski. – Ma też ponoć zwiększyć bezpieczeństwo obrotu gospodarczego poprzez szybkie poinformowanie firm o zagrożeniach. Niemniej jednak zdaniem większości ekspertów list może mieć także negatywne skutki. Przede wszystkim zwraca się uwagę na to, że nieprzestrzeganie zaleceń płynących z listu może powodować utratę prawa do odliczenia VAT przy zakupie towaru lub usługi od nieuczciwego kontrahenta. W efekcie przedsiębiorcy będą karani za nie swoje winy – wyjaśnia.

Zdaniem Malinowskiego interesującym rozwiązaniem, które może przyczynić się do poprawy współpracy przedsiębiorców z administracją jest powołanie komisji kodyfikacyjnej ds. prawa podatkowego, której zadaniem ma być wypracowanie – przy udziale m.in. przedstawicieli przedsiębiorców – założeń do nowej procedury podatkowej. – Bardzo liczę na to, że także prace nad innymi aktami prawnymi będą prowadzone wspólnie ze środowiskiem przedsiębiorców. Warto pamiętać o tym, że przepisy nie są tworzone dla instytucji państwa, lecz dla jego obywateli – podsumowuje Prezydent Pracodawców RP.