Jesteś na: Aktualności / Gospodarka

Brazylia atrakcyjna dla polskich inwestorów

Jak informuje „Rzeczpospolita”, Brazylia staje się celem dla naszych spółek szukających możliwości rozwoju za granicą, głównie ze względu na sposobność dalszej ekspansji do pozostałych państw Ameryki Południowej.

Brazylia, eksport, inwestycje,

– Brazylia to bardzo duży kraj i szybko rozwijający się rynek. Warto korzystać z jego potencjału – mówi „Rzeczpospolitej” Jarosław Michniuk, prezes zarządu Selena FM, której spółka Sulamericana działa w Brazylii od 10 lat.

Firma produkuje pianki poliuretanowe, uszczelniacze i klej, które sprzedaje przeszło 600 klientom w 19 stanach, a swoje produkty eksportuje także do Argentyny, Urugwaju, Chile i Meksyku.

W 2017 r. zawojować brazylijski rynek planuje również Synthos. Jeden z największych producentów surowców chemicznych w Polsce chce w Brazylii otworzyć zakład, który docelowo będzie wytwarzał ok. 80 tys. ton kauczuku rocznie. Firma podpisała już warunkowe porozumienia z producentami opon Michalin i Mirelli na dostawę tego surowca do ich brazylijskich zakładów.

– Biorąc pod uwagę rosnące zapotrzebowanie na kauczuki syntetyczne w Brazylii i pozostałych krajach Ameryki Południowej, naszym celem nie będzie zastępowanie lokalnej produkcji, ale importu spoza regionu – twierdzi na łamach „Rzeczpospolitej” Tomasz Kalwat, prezes Synthosu.

Również według Ministerstwa Gospodarki między Polską a Brazylią są duże możliwości zwiększenia obecnego poziomu współpracy i inwestycji, m.in. w zakresie eksploatacji nowo odkrytych złóż ropy naftowej, budowy i modernizacji kopalń czy infrastruktury.

Jak informuje „Rzeczpospolita”, Brazylia jednak broni swojego dostępu do rynku – m.in. w ochronie zdrowia, przemyśle lotniczym czy usługach pocztowych udział kapitału zagranicznego jest zabroniony. Gazeta podaje, że popularnym sposobem wejścia na brazylijski rynek jest utworzenie spółki z lokalnym partnerem, który zna jego realia, procedury administracyjne i zwyczaje biznesowe. Alternatywą dla tego rozwiązania może być również utworzenie filii przedsiębiorstwa, które automatycznie jest traktowane jako brazylijski podmiot gospodarczy.

Polskim przedsiębiorcom planującym ekspansję na brazylijski rynek przyda się również wsparcie firmy zajmującej się ubezpieczaniem transakcji i windykowaniem należności. Warto wiedzieć, że ponad 30 proc. zagranicznych faktur wystawianych brazylijskim przedsiębiorcom jest nieopłaconych w terminie, a aż 7,3 proc. płatności jest uznawanych za nieściągalne. Dlatego pomoc firmy ściągającej należności może się okazać niezwykle przydatna.

W 2013 r. polski eksport do Brazylii wzrósł o ok. 21 proc. w porównaniu z 2012 r. W pierwszym kwartale 2014 r. eksport polskich towarów do tego kraju był szacowany na 131,7 mln euro.