Jesteś na: Aktualności / Gospodarka

Amerykański biznes przygląda się Polsce

25 września oczy amerykańskiego biznesu skierowane zostały na Polskę. Podczas zorganizowanej w Down Town Association w Nowym Jorku konferencji Polish – American Investment Dialogue, przedstawiciele polskiej misji gospodarczej, zorganizowanej przez Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych, udowodnili, że warto nawiązywać relacje biznesowe z Polską. Misja zbiega się w czasie z oficjalną wizytą w Stanach Zjednoczonych prezydenta RP Bronisława Komorowskiego, a także z wizytą polskiego Ministerstwa Gospodarki.

biznes, Polish-American Investment Dialogue,

Obecny na konferencji prezydent RP Bronisław Komorowski zwrócił uwagę, że w ciągu ostatnich 25 lat Polska ani razu nie doznała recesji gospodarczej, stale się rozwijała.

– Udało nam się siedemnastokrotnie zwiększyć poziom eksportu w porównaniu do innych krajów Europy – powiedział prezydent Komorowski. – Aby dalej się rozwijać, nasz kraj musi zwiększać konkurencyjność we wszystkich obszarach i tu kontakty oraz wzorce z gospodarką amerykańską mogą być dla Polski pomocne – zaznaczył.

Prezydent podkreślił również, że relacje gospodarcze pomiędzy Polską a Stanami Zjednoczonymi stale ewoluują.

– Dziś polski kapitał na rynku amerykańskim to nowość i są to często duże inwestycje – ocenił prezydent. – Chcemy skutecznie budować wspólną przestrzeń handlowo-gospodarczą  z USA – podsumował.

Polska – dobry adres i partner inwestycyjny dla USA

Stefan Selig, under secretary of commerce for international trade, podkreślił, że Polska jest dla USA poważnym partnerem biznesowym.

– USA stara się przyciągać polskie inwestycje do Stanów Zjednoczonych, dzięki którym powstają tysiące nowych miejsca pracy w USA – zaznaczył.

Wiceminister gospodarki Ilona Antoniszyn-Klik, wspomniała z kolei, że dwie dekady temu Polska weszła na drogę owocnych demokratycznych i wolnorynkowych przemian. W tym czasie kraj otworzył się dla zagranicznych inwestorów, z czego – jako jedne z pierwszych – skorzystały właśnie amerykańskie firmy. Jak wynika z danych American Chamber of Commerce w Polsce, w ciągu 20 lat działalności amerykańskie firmy zainwestowały na polskim rynku blisko 30 mld dolarów i stworzyły aż 200 tys. miejsc pracy.

– Mamy bardzo wielu dynamicznych, zdolnych, młodych przedsiębiorców, którzy dają światu najlepszej jakości produkty m.in. w zakresie IT, nowych technologii, żywności czy przemysłu chemicznego – podkreśliła wiceminister Antoniszyn-Klik. – Polska się zmieniła. To nowoczesny, szybko rozwijający się kraj z wieloma możliwościami, posiadający dobrze wykształcone kadry – dodała.

O potencjale Polski jako kraju bezpiecznych inwestycji i o jego klimacie inwestycyjnym mówił także Jaime Reusche, analityk Moody’s. Jego wystąpienie poprzedziło panel dyskusyjny poświęcony obustronnym doświadczeniom inwestycyjnym, w którym wziął udział prezes PAIiIZ Sławomir Majman.

– USA jest liderem, jeśli chodzi inwestycje zagraniczne w Polsce – mówił prezes PAIiIZ Sławomir Majman. – Ponad 30 proc.  projektów inwestycyjnych prowadzonych obecnie przez Agencję pochodzi ze Stanów Zjednoczonych. Firmy amerykańskie inwestują w biznes oparty na wiedzy oraz w motoryzację. Decyduje o tym stabilność gospodarcza, rozmiar rynku wewnętrznego, a przede wszystkim kapitał ludzki i sami Polacy – tłumaczył prezes Agencji.

Wśród kluczowych czynników sprzyjających prowadzeniu biznesu w Polsce paneliści wymieniali także dogodną lokalizację geograficzną oraz atrakcyjne instrumenty wspierające inwestycje.

Ponad sto pięćdziesiąt gości, a wśród nich inwestorzy – zarówno ci już obecni w Polsce, jak również zainteresowani ulokowaniem swojego kapitału w Polsce, mieli też okazję zapoznać się z procedurami dotyczącymi inwestycji, jak i skontaktować się ze wskazanymi agencjami rządowymi, które mogą im pomóc.

W konferencji Polish – American Investment Dialogue wzięli udział przedstawiciele Specjalnych Stref Ekonomicznych, parków naukowo-technologicznych i instytucji regionalnych, a także polscy przedsiębiorcy, którzy przybyli do Stanów Zjednoczonych na zaproszenie PAIiIZ, aby mówić o polskim potencjale gospodarczym i promować priorytetowe z punktu widzenia relacji ekonomicznych z USA branże rodzimej gospodarki: sektor rolno-spożywczy, meblarski, IT, BPO, R&D, lotniczy, logistykę i maszynowy. Celem wizyty jest również prezentacja potencjału ekonomicznego makroregionu Polski Wschodniej.

Polska żywność – innowacyjna i zdrowa

Podczas konferencji sporo miejsca poświęcono również sprawie dostępu do amerykańskiego rynku dla polskiego sektora rolno-spożywczego. Jego mocną stroną, jak przekonywała wiceprezes PAIiIZ Monika Piątkowska, jest wysoki potencjał produkcyjny. Polska jest czwartym po Francji, Hiszpanii i Niemczech krajem Unii Europejskiej pod względem areału gruntów (11 mln hektarów) i drugim pod względem zasiewu zbóż (7,7 mln ha czyli 14% potencjału całej Unii) oraz ósmym  w areale użytków zielonych (3,2 mln ha).

Nowoczesna baza przetwórcza to duży atut polskiego rolnictwa.

– Gwarantuje to powtarzalną i bardzo restrykcyjnie kontrolowaną jakość produktów – mówiła Monika Piątkowska. – Zaletą sektora rolno – spożywczego, która może zainteresować USA – jest też umiejętność szybkiego dostosowania asortymentu do potrzeb i oczekiwań odbiorców. Polska rozwija produkty probiotyczne o obniżonej zawartości tłuszczu i wzbogacone kwasami Omega 3. Polskie produkty są naturalne, zdrowe i innowacyjne oraz obecne na całym świecie po konkurencyjnych cenach – podsumowała wiceprezes PAIiIZ

Sektor spożywczy jest dominującą gałęzią makroregionu Polska Wschodnia, z którego pochodzi aż 36 uczestników wydarzenia. Zwłaszcza przetwory owocowo – warzywne z tego regionu są wysoko oceniane za granicą. Jak tłumaczyli uczestnicy panelu poświęconego potencjałowi inwestycyjnemu Polski Wschodniej, odbywającego się na zakończenie Polish – American Investment Dialogue, zdobywają one rynki dzięki jakości oraz przewadze kosztowo-cenowej.

O polskich zdrowych i ekologicznych specjałach nie tylko mówiono, ale również testowano je na stoisku przygotowanym przez wiodących importerów polskich żywności do USA. Wśród produktów prezentowano polskie sery, wędliny oraz wspomniane hity eksportowe – warzywa przetworzone, soki oraz owoce.